Forstoppelse

Børn:

• Cichorium cum stanno – grundmiddel til forstoppelse hos småbørn.
  • Chamomilla comp. – ved smerter i abdomen og kramper i tarmene.
  • Cichorium comp. – fremmer udskillelsen af fordøjelsessafter fra mave, lever/galde og bugspytkirtel.
  • Belladonna D6 – ved mavesmerter, kolik, kramper i tarmene.
  • Magnesium phos. D6 – ondt i abdomen, kramper i tarmene, samt vrede og irritabilitet p.g.a. smerterne.
  • Argentum nitricum D6 – hvis årsag er chok, stress.

Gravide:

• Cichorium comp. – til forstoppelse med luft, spændinger eller smerter i abdomen.
  • Oxalis comp. – til forkrampninger i tarmene, samt forstoppelse pga. chok og stress
  • Carbo betula D10 – ved oppustethed i øvre abdomen, som presser imod diaphragma og giver åndenød.

Spædbørn:

• Cichorium cum stanno – aktiverer mildt leveren og dermed fordøjelsen, ved forstoppelse og gulsot.
  • Chamomilla comp. – hvis forstoppelsen skyldes spændinger eller kramper.
  • Carbo Betula D4 – mavekramper hos spædbørn pga. forstoppelse m.m.
  • Varmedunk – ikke for varm.

Voksne:

• Heparon – indeholder bl.a. bitterstoffer, som stimulerer galdeafsondingen og tarmsaftproduktionen. Modvirker forstoppelse og hård afføring.
  • Hepar/Lycopodium organocomp. – ved forstoppelse med meget luftdannelse i tarmene. Virker via leveren og galden.
  • Oxalis comp. – ved forkrampninger i tarmene og forstoppelse pga. chok og stress.
  • Cuprum sulf. D6 – virker krampeløsnende på den glatte muskulatur og stimulerer fordøjelsen
  • Cuprum aceticum D6 – ved atoni (manglende eller nedsat tonus (muskelspænding) i tarmene), kramper og spændinger i tarmene.
  • Hvidløgssaft – fremmer fordøjelsen og regulerer tarmperistaltikken.
  • Fiberrig kost, kogte rødbeder, opblødte svesker, drik tilstrækkeligt med vand.