Atopisk dermatitis

Atopisk dermatitis (Atopisk eksem, Astmaeksem, Børneeksem)

Atopisk dermatitis bliver i ældre og tysk litteratur ofte kaldt Neurodermitis.

Nedenfor er nævnt en LANG række midler. De skal naturligvis ikke anvendes allesammen; men de er et meget godt billede på, hvor mange facetter denne lidelse har – og hvor mange indfaldsvinkler, der derfor kan være i behandlingen. Konsultér en behandler for at få hjælp til at udvælge midler.

• Renoron – udrenser via nyrerne. OBS: Langsom optrapning af antal dråber, kraftigt udrensende! IKKE til børn under
    2 år – her anvendes i stedet Solidago comp.
  • Solidago comp. – udrenser via nyrerne
  • Heparon – udrenser via leveren. OBS: Langsom optrapning af antal dråber, kraftigt udrensende! IKKE til børn under 12 år – her anvendes i stedet Cichorium comp.
  • Cichorium comp. – udrenser via leveren
  • Hepar/Taraxacum organocomp. – leverstyrkende ved kronisk eksem – især til voksne.
  • Quarz D12 – ved revner i huden, med tendens til betændelse.
  • Calcium carb. D12 – ved allergisk hævelse og væskende eksemer.
  • Apisinum D6, D12, D30 comp. – ved væskende eksemer, ofte med røde hævelser.
  • Antimonit D12 – virker harmoniserende, specielt ved skællende eksem.
  • Sulfur D6 – styrker blodcirkulationen i huden og virker dermed udskillende på affaldsstoffer.
  • Sulfur D30 – virker akut kløestillende på eksem med evt. varmesymptomer.
  • Thuja D6 – styrker livskræfter.
  • Arsenicum alb. D6 – ved stærk kløe i kombination med udmattelse og kuldskærhed.
  • Natrium chlor. D6 – ved eksem ved hårgrænsen og ørerne, patienten grå i huden.
  • Apis D6 – ved rød og hævet eksem.
  • Calcium jod. D6 – tillægsmiddel til buttede typer med hævede lymfekirtler.
  • Calcium phos. D12 – som ovenfor, blot til tynde typer.
  • Mercurius sol. D10 – tillægsmiddel til kroniske betændelser kombineret med problemer i lymfefunktionen NB: Kraftigt udrensende! Start langsomt med 1-2 dråber udvortes i f.eks. albuebøjningen!
  • DermaVital H – genopbygger huden efter langvarig eksem og kortison-behandling.